תקופת הקורונה הציבה בפנינו ובפני הלקוחות שלנו אתגרים רבים בתחום הניקיון וגרמה לנו לדאוג לחידודים רבים בנושא של חיטוי.
הנחיות משרד הבריאות ממשיכות להתעדכן ובכדי שנוכל להיות תמיד הכי מעודכנים היינו ממליצים לכם לעיין באתר של משרד הבריאות
מחקרים הראו שנגיף covid-19 עמיד למדי ויכול לשרוד על משטחים קשיחים החל מכמה שעות ועד לכמה ימים,לכן חומרי החיטוי וזמני הניקיון בארגונים ומוסדות שפעלו בזמן הקורונה הפכו להיות תכופים יותר מאי פעם.ממצב בו ניקיון תאי שירותים בשיגרה היה מתבצע פעם בודדת ביום לניקיון של כמה סבבים.דוגמא נוספת היא ניקיון חוזר של מטבחונים וחדרי אוכל.
בימים רגילים מספיק לעשות את הפעולה פעם אחת,אך בזמן הקורונה גילינו את חשיבות הניקיון והחיטוי.
לא רק זמני וכמויות הניקיון השתנו אלה גם שיטת העבודה:
משטחים עברו ראשית קרצוף בסבון ובמים,לאחר מכן עברו ייבוש יסודי ורק לבסוף חיטוי באלכוהול או באקונומיקה,תוך דגש על השריית חומר החיטוי (לפחות 30 שניות) לפני הניגוב הסופי
אמנם ארגון הבריאות העולמי ובכירים במערכת הבריאות הישראלית אמרו כי "זו לא דרך ההדבקה העיקרית"
1.חיטוי חפצים ומשטחים במשרד
עוד דגשים חשובים היו חפצים ואלמנטים שבאים במגע מתמשך במהלך היום במשרד:ידיות,דלתות,מקלדות,שולחנות ומסכים,מכונות קפה ומקררים.
כמובן שבכל משרד הפריטים יכולים להשתנות,אבל מה שבטוח שעם רוב הפריטים שנמצאים ברשימה זו רובנו באים במגע מתמיד ויומיומי בשגרת המשרד.
לניקיון המשרד יש חשיבות עליונה בהפחתת הגורמים המזהמים,בקטריות,חיידקים ווירוסים,חשוב להיות תמיד על המשמר!
2.איורור
אם כך, מה ההמלצה עבור בנייני משרדים? אחד הסיפורים המפורסמים הוא לגבי מוקד שירות לקוחות שבו 94 מתוך 216 עובדים נדבקו. אולם, הדוגמה הזו לא שוכפלה בכל מוקדי השירות ברחבי העולם שבהם היה חולה מאומת. אולי האוורור או הצפיפות באותו מתחם היו מוגבלים במיוחד. אולי העובדים החליפו ביניהם מיקרופונים לבישים.
העובדים באותו מוקד שירות כמעט לא הדביקו עובדים ממקומות אחרים, אף שכולם השתמשו באותה מעלית – גם היא חלל סגור וצפוף. זה לא אומר בהכרח שאין הדבקה במעליות, ותועד אפילו מקרה אחד שבו אישה הדביקה את שכנתה לאותו בניין בלי שנפגשו, כנראה דרך המעלית. אבל כנראה לא כל המעליות חושפות את המשתמשים בהן באותה מידה.
אז מה המסקנה? הסיכוי למנוע הידבקות הוא גדול יותר ככל שהמשרד מאוורר יותר – עדיף בחלונות פתוחים, עם שמש ישירה, כמה שפחות עובדים יחד, שמירה על מרחק ועטיית מסכות. גם עדיף שלא יצערו לחלל האוויר. אבל כמה אוורור, כמה אנשים, כמה הפרדה זה מספיק? על כך אין תשובות עדיין.
שמש ישירה וחלון פתוח אינם התשובה ליום עבודה ארוך בקיץ הישראלי, ובמשרדים רבים החלונות כל כך קטנים ולא נגישים, שאי שימוש במזגן פירושו שהאוויר פשוט יעמוד במקום. כלל לא בטוח שזה יותר טוב ממזגן.
איך אפשר לדעת איזה פריטים לחטא?
הטיפ של נפטון ניקיון משרדים:
עשו רשימה קצרה של פריטים ומשטחים שנמצאים בסביבה הציבורית המשותפת עם כלל המשרד אשר באים במגע עם כלל העובדים ולחדד למנקה לדאוג לחטא אותם על בסיס יומי מספר פעמים ביום.
דאגו לתזכר את המנקה וגם לשתף אותה ברשימה זו.
טיפ נוסף הינו לבקש מהקולגות במשרד שלכם ל
3.הגיינה אישית
אחד הדברים החשובים שיש לעשות הוא לשמור על הגיינה אישית ולהקפיד לשטוף ידיים בסבון ומים במשך כחצי דקה. כמו כן, מומלץ לחטא מדי פעם את הידיים באמצעות כוהל. מעבר לכך,וכמובן לא להגיע למשרד אם אנחנו חשים לא בטוב.
לכל אחד מאיתנו יש אחריות אישית במשרד לדאוג לסביבת העבודה האישית שלו,לדאוג לחטא את הידיים/לשטוף בסבון ובמים,לדאוג לחטא את השולחן שלו ובאופן כללי לדאוג לסביבה נקייה ונטולת חפצים ככל האפשר.
דאגו להעביר מייל/מזכר לכלל העובדים לדאוג לכך על בסיס יומי.
כמו כן דאגו לבנות ביחד עם חברת הניקיון שלכם את סדר היום החדש של המשרד,
חברת הניקיון שלכם תדאג שהכל מתנהל כשורה והעבודה מתבצעת על הצד הטוב ביותר.
בזמן הקרוב לכולנו יש אחריות אישית גדולה לשמור על ניקיון המשרד וחיטוי איזורים פעילים משותפים,
בואו נדאג לשלומנו ולשלום כלל חברי המשרד.